Tuesday, August 21, 2012

majlis tunang


Kali ini saya nak bercerita tentang majlis tunang saya. Ini entry pukal. Buat one shot, senang.

Mula mula nak buat yang simple saja, - tak perlu kemah, tak perlu jemputan ramai, tak perlu baju cantik, tak perlu makeup. cukup rombongan satu kereta, dan bagi cincin dan makan makan tengah hari saja.
Saya masa tu takde duit langsung. Tak mampu nak bayar apa apa.

 dah takleh sorok muke excited nak bertunang

.mak.

Tapi bagi menghormati permintaan semua pihak, buat la jugak majlis. Nasib baik ibu dan ayah bermurah hati sponsor makan. Saya usahakan tempah bunga, MUA dan baju saja - konon nak nampak cantik la kan masa 1st impression. hihi

1) baju tunang by rico rinaldi
yerp, sejak dari baju tunang saya dah buat dgn Rico, haha, taktau la Rico penat ke tak dgn saya yang selalu mintak design cantik tapi harga mau dalam bajet. Kononya masa tu baju ni nak recycle (aku ni tak sudah sudah nak recycle jer, ngeh ngeh, nak buat camne, duitnyer byk tu jer) pakai untuk 2 occasions - tunang dan convo. Tapi Kwn saya menentang habis habisan. Die kata tak boleh. Walaupun murah sila pakai baju yang berbeza utk tunang n convo, sebab itu 2 occasion penting dalam hidup saya. Baik. saya ikut saja.

Saya korek korek kain kain lama yang tak buat baju lagi . Untuk baju tunang, kain dah beli 4 taun yang lepas kot... hahahah simpan je dalam almari, tak berniat pun nak simpan untuk tunang sebenarnya. CM yang belanja saya kain ni. Saya kalau nampak kain cantik memang suka beli,lepas tu, simpan je dalam almari tak buat baju. Ini kain saree mangalore silk. Beli di Bangalore india.  Untuk convo, saya guna kain yang saya beli di Bandung 2 tahun lepas, yeay, jimat duit aku, tinggal spend duit kat tukang jahit saja.





Saya suka warna kain saree ni. Ade jugak menyesal sikit dah guna warna ni masa tunang, sebab pada saya royal purple memang nampak gah kalau buat songket untuk baju kawen.

So, jumpe Rico, tunjuk kain, terus ukur badan, Saya suka idea rico letak design kaki kain tu kat hujung baju, takyah dah buat beadings kat situ. Beading cuma kat tangan jer..... jimat jimat......


untuk dada pula, saya beli rantai ni kat sogo, rm 70. lebih jimat dari buat beadings. Masa ni otak memang ligat pikir cara cara penjimatan.  Not bad kan final product??


2)tudung by kaseh elyn
macam biasa, nak pilih kaler tudung memang boleh buat pening
kalau pilih purple nanti ujung kaki sampi ujung kepala jadi purple bergerak kang. So, saya pilih warna kuning, match dengan benang emas kain saree saya tu.

untuk inner saya beli kat pasar tani saja, rm7.5 yo!! tapi kain sedap, awning cantik terletak. Tak perlu pun beli ariani.

lepas tu, saya perasan elyn punye tudung n veil warna kuning, saya terus contact elyn, cakap nak sewa. =)
cantik kan tdung n veil elyn, simple dan sesuai utk majlis tunang. sekarang elyn pun ada bukak tempahan tudung tau.


3)handbouquet by Daun sireh
haha, dari tunang sampai ke nikah, reception kedua dua belah pihak, saya tempah dari Daun sireh.
Saya paling suka HB tunang saya antara ke empat empat hb saya. Bunga, warna dan susunan paling cantik.
Lagi satu, deal dengan taufek ni senang jer.....



2)Deco - DIY
hahahah-  aku dengan mak aku la tu....... Nak jimat punya pasal, kami 2 beranak berpeluh ketiak pikir deco bilik. Ibu tak bagi mini pelamin di luar, jadi kami kosongkan bilik saya (masa ni memang saya takde  katil pun), lepas tu buat satu corner untuk letak kerusi bagi sesi sarung cincin......
Walaupun DIY, saya puas hati, Ibu banyak bagi nasihat, barang barang hiasan semua guna je apa yang ada kat rumah. Kononnya habis konsep dalam taman la tu.








4) Hantaran DIY
Ini pun buat sendiri yo!!! cost hiasan lebih kurang rm 40 satu dulang, Ibu yang buat, Lepas tu bile nenek saya datang, die tlg sambung, Nenek saya memang suka gubah gubah ni. creative!!!! dok lipat lipat sejadah jadi kipas la ape la...... terharu dengan kasih sayang nenek.....
Tapi nenek saya kutuk towel yang saya pilih. Saya beli kaler dark purple bagi nampak macam maggis. Nenek saya kate buruk, pasal tak tahan dengan kutukan, ibu pun belikan towel kuning, nak bagi nenek saya puas hati. Sekarang saya suke hantaran hasil air tgn ibu dan nenek saya. ada sentimental value.


4) makeup by fahmi

5)jurufoto- kawan saya!!!
Saya mintak tlg kawan saya yang ade dslr yang suka ambil gambar supaya ambil gambar saya!!!!!! free!!!! Shes not a professional photographer, but somehow she loves to take pictures and she has the eyes to catch the moments. Kami dah kenal lama dekat 8 taun tinggal serumah, kadang kadang memang kami suka suki jalan jalan utk ambil gambar.
Saya tak expect apa apa, saya bilang, kau datang je ambil gambar, i wont complaint. Saya rasa bertuah kawan saya sanggup ambil gambar saya. Saya cukup gembira dengan air tgn beliau. Thanks shira cayaang!!!! nanti aku jadi advisor utk wedding ko ye.

Best bile kawan yang ambil gambar, Tak rasa malu. Lagi satu, memandangkan kiteorg dah biasa saling tolong menolong bile ambil gambar, she knows how to direct me to deliver the pose. macam, bahu ke depan sikit, muke pusing sana sikit... Saya tak menyesal langsung tak hire professional photog. jimat beribu woooo!!!
terharu beliau sanggup spend masa ambil gambar saya, sekaligus menjadi tukang comentar kalau pakai tudung tak betul, dan paling penting jadi kakak garang yang tak bagi budak budak masuk bilik mase pengantin sdg makeup.... hahaha

6)Cincin- Saya amat suka cincin tunang saya.

Walaupun bukan batu dimoind!!! saya rasa terletak cantik di tgn. Cincin ni saya beli sendiri je. Ibu jadi penasihat paling baik. Ibu sanggup teman saya masuk semua potential kedai emas di nilai tu lebih dari 5 kedai rasenye. Sampai sanggup turun shah alam nak carik cincin. rasa Besyukur sgt ibu sanggup tolong saya jadi penasihat utk cincin saya. perfect!

caterer, kemah, semua ibu yang uruskan

 the friends

 pihak penaja - hehe ibu n ayah

masa ni bakal adik ipar

alhamdulillah, saya ada keluarga yang banyak membantu, serta kawan yang sanggup tlg. Walaupun majlis tunang yang simple dah berusaha untuk berjimat, tapi tetap meninggalkan kenangan yang manis buat saya. I wouldnt ask for more. what i got is just enough. Saya bersyukur

11 comments:

Kasihnya Cinta said...

Mana dapat huruf LOVE tu? I dah lama mencari......sudi kongsi?

Terima Kasih.

lady syaliz said...

saya beli di nilai 3. tapi nama kedai saya tak tau pula. sorry tak dpt membantu sgt, nanti next time kalau saya pegi saya snap gamba dpn kedai ok.

Unknown said...

Akk,sy nk tnye akk beli cncn kt mn?and harga? Kdai kt mn? Sbb saya tgh serabot ni...saya x lme lg nk tng cncn pn x taw nk bli mcm mn.
Make up plak fahmi kan? Tp saya x dpt cr..price range bp akk?

lady syaliz said...

dik, akak beli cincin kat kedai emas kat pekan salak sepang je dik,kedai kampung, harga rm 550, ni batu tipu je, bukan diamond pon,
jgn serabot.... ambil napas... pegi je kedai kedai emas, kalau nak murah batu zircon jer, diamond mahal la sket. ikut kemampuan.
jgn putus asa, tenangkan fikiran, masuk semua kedai, bawak kawan ke, mak ke.. test cincin satu satu, cincin yang sesuai akan nampak cantik kat tgn.
aah makeup fahmi, tak sure la rm 350 ke 250, dah lupa, call no kat blog die tu. try tanya kay

lady syaliz said...

link blog fahmi ade kat entry ni http://syalizslovebubbles.blogspot.com/2012/08/makeup-bertunang-syed-fahmi-shabthar.html

Unknown said...

overall bajet utk majlis tunang ni dalam brape ye. hehe :)

lady syaliz said...

hye, bergantung pada jumlah jemputan, makan parents sponsor.... saya just spend kat baju dalam rm 500 and makeup 250. tu jer.. hantaran buat sendiri, cost barang dalam rm 40 satu dulang(hiasan)

Miss Nurul said...

salam...first of all thanks for the inspiration..cantik baju tunang u..very different..bleh tak kongsi material apa u guna for kain kembang tu..very flowy and mcm heavy je..i berkenan sgt..sesuai dgn baju kain saree tu..n u beli kt mana n mahal x?

Thanks in advance :)

lady syaliz said...

holla nadia,
utk baju tunang, i guna material kain saree mysore silk, beli kat bangalore india, cost kain dalam rm 150-200 untuk 5 metres. material lebih kurang macam songket tapi lembut sikit.
as for the kain, rico yang belikan kain chiffon, tak silap i lebih kurang rm 35 satu meter,ni chiffon yang heavy, untuk nikah pun rico guna chiffon jenis sama, lepas tu inner untuk kain guna kain crepe satin, die tak berkilat sgt, lupa berapa harga die sebab rico yang belikan. chiffon tu kat jakel, euro moda ade.

Anonymous said...

Hi...boleh call saya 0136249467 -syed fahmi-

Amy A. said...

OMG OMG! thank you so much lah buat entry ni...sy nk bertunang in 2 weeks tp xnk buat over2 sgt...parent pon mcm blur2 sbb festaimer...dok pk camane nk buat klu xnk pelamin..huhu..zaman sekarang ni semua buat hebat2..xnmpk dah yg biase2 pny..thank you lg!