Friday, July 22, 2011

berterus terang sajalah...

Pengalaman deal dengan vendor2 kebelakangan ini banyak mengajar saya.
Biasanya kalau saya email mintak quotation, memang berbalas. Tapi ada jugak tak berbalas, busy sgt kot.... tapi kalau tak berbalas tu memang tak dapat la nak step seterusnya.

Memang boleh rasa down bile ada yang kita dah idam idamkan sejak bertahun harganya is way out of our budget. Mula2 bila dah dapat quotation memang terdiam... tak dapat pikir kejap... lepas tu, saya biarkan saja email tu. Kadang2 email berjela jela tanya itu ini, lepas tu tiba2 tak mampu pulak kan. Mula2 saya macam malu la kan nak cakap- after bincang with my other half, kiteorg terpaksa lepaskan this promotion, its way out of our budget.
Thanks for spending your time answering all my inquiries.

Tapi kemudian saya belajar untuk berterus terang saja- terima kasih , tapi harga yang u berikan lebih dari bajet saya. semoga u terus dapat membuahkan hasil yang cantik2.
Mula2 memang susah la, and rasa macam kene tebalkan muka. Tapi lama kelamaan saya seronok bila dapat berterus terang. Sebabnya, dengan berbuat macam tu, saya dapat apa yang saya nak dan masih dalam budget

Buat apa la nak malu, dah memang takda duit nak bayar. kang kita ambik jugak, nak bayar camna? vendor susah kita pun susah. Ada yang lepas saya bagi email macam tu, diam... tak cakap pun, dieorg boleh kurang lagi ke tak. Ada yang reply and tanya apa budget kite, die boleh try untuk sesuaikan. So, saya dan vendor try to work something out from my budget. Kalau dah mintak kurang, memang ade yang die akan potong from package tu. Kene terimalah, nak wat camne. Tak semua yang kita nak kita boleh dapat.

So, pengajaran yang saya dapat, kalau u betul2 nak vendor tu, email je quotation, then kalau rase ade u betul2 suka, tapi tak dalam budget n kalau kurang sikit boleh masuk dalam budget, berterus terang saja. Mana tau, rezeki kita, vendor boleh ikut our budget. Theres no harm trying, Dan kalau dieorg tak boleh kurangkan harga, apa susah, cakap terima kasih, move on and usaha lagi carik yang lain. =)

2 comments:

cikFM said...

betul2.. penah dengar sndri vendor ckp depan i mase tu tgh survey baju kat butik die. die sembang dgn org lain.. die ckp kalau customer mtk harga murah so dpt yg ala kadar je la..

lady syaliz said...

hehe, kalau dah kite mintak kurang melampau2 memang la dapat ala kadar....kene pandai timbang tara la... tapi i dah berazam... nak cuba mintak kurang, lantak la kurang 2 3 ratus ker, kalau deal dengan 5 vendors kan dah dapat kurang seribu tu... kan kan kan? tak salah mencuba dengan budi bahasa, mana tau... rezeki... before this i macam takut2 pastu bile dah tersedak tgk total... i try jer mintak.