Thursday, September 27, 2012

variasi songket, lagi dan lagi!!!

ok, bakal bakal pengantin di luar sana, feast your eyes!!!!!!
saya sudah compilekan link link perkahwinan yang pakai baju songket!!!
Pasti anda tertaut hati dan tak berfikir panjang lagi.

Kita ni kadang kadang sibuk sgt dgn vintage mat salleh sampai kita lupa songket tu vintage melayu ok!!!
Jadi kalau sape sape rase songket tu macam old skool and ketinggalan zaman ke, anda silap.
Tak percaya tgk je gambar gambar ni.
Adakah anda rasa mereka ketinggalan zaman, ataupun anda rasa wedding mereka cantik dan anda mahu wedding anda secantik mereka???
yang lagi bagus, songket ni warisan zaman berzaman tau.
org dulu raja raja dan bangsawan je yang pakai songket (haha ye ke ape yang saya cakap ni, ntah ntah semua org melayu pon pakai songket sebab dulu songket murah)

dpt feeling royalty ok pakai songket

ade link yang saya dapat dari entry blog ini

blog ceritera cinta 



comel kan kan??? padahal simple je, tapi bile tgk, rase aaa, saya nak wedding wedding yang simple sebigini dan tak lapuk dek zaman!! link di MOM




Pengantin ni, saya geram tgk songket merah die, fuh, classic habes.... lepas tu berani pulak oles gincu merah mak ngah, trademark pengantin zaman dulu tu. Tapi jgn la sampai seperti opera cina pula, pipi pon nak bagi merah setompok.... pengantin ni pandai, gincu saja yang merah, tapi yang lain simple saja, tak melebih lebih. Sanggul tepi yang ayu, dan rantai 3 tingkat yang cantik, cukup takat itu.
Pelamin tu nampak dekorasi yang simple n modern, tapi elemen tradisinya ialah pengantin duduk bersimpuh. gambar dari MOM juga




ini dari afnan omar.
wedding di royal chulan, a perfect place for traditional wedding. Kalau anda nak tau, setiap kali saya lalu de dpn royal chulan hotel, memang saya akan tenung hotel tu macamla hotel tu seorang perempuan yang amatla ayu, ukiran die..... speechless, tak tau nak describe apa yang rasa sebenarnya, sebab saya terpegun dengan keindahan ukiran tersebut, sapelah yang buat kan.
Songket yang lebih kurang saya juga, buat cutting peplum. Design simple je, tak melebih lebih.

lagi perkahwinan tradisional dari album afnan omar

pengantin ni pula memang berani
bersanggul melaka.

Dan tolonglah suruh sepupu sepupu atau anak saudara yang kiut kiut pakai mcm ni.

kalau pakai tengkolok songket mahal sangat kan, jadi, pakaikan saja baju melayu dan bulu bulu kat songkok.... gewamnyerrrrr rase nak cubit pipi sorang sorang!!

Ada tak yang terinspired dgn entry saya kali ini.
Kalau anda ada link wedding tradisional yang cantik, letak la kat comment box, boleh org lain buat rujukan.
Kalau boleh lepas ni, nak lagi byk wedding bertemakan wedding traditional.

Terpulang pada anda, tepuk dada tanya selera.
Mungkin baju songket kurung boleh dipakai masa nikah, kan ade 3 majlis, nikah dan 2 resepsi. Pelbagaikan pilihan, Macam saya, masa majlis bertandang saya pakai dress, Jadi dapat rasa berbaju gaun dan berbaju songket. Dan ikut kesesuaian potongan badan anda, saya pernah terbaca pengantin yang berisi sikit kata songket tak sesuai unutk mereka sebab kain keras so tak bagi ilusi kurus..... Jadi sila ikut kesesuaian dan keselesaan diri masing masing ok.

Pada sesiapa yang ada mengirimkan email pada saya, sorry kalau lambat balas, kena carik masa untuk balas email anda. =)

4 comments:

Kasihnya Cinta said...

Awww~ betul, sekarang Alhamdulillah dah 'IN' balik penggunaan songket. I pun tengah mencari" songket sesuai. Dekat KL ni mana nak cari eyh? Selain Jakel dan City One Plaza?

lady syaliz said...

hihi, saya ni sibuk ckp pasal songket, tapi sebenarnya saya tak tau pun nak beli kat mana, songket saya pun rico yang belikan. tapi hari tu saya ada ternampak di kedai depan sogo jalan tar dan area semua hse.....

Eli said...

Hye..sy pn mmg plan nk konsep tradisional utk kawen nti.. so hri tu ade gak survey kat City One Plaza..kat salah 1 butik yg supply barang pengantin.. if nk tempah sepasang baju songket bunga tabur L&P (butik) termasuk selendang, samping, tengkolok, kasut n bengkung hanya RM450. Tp nti nk kene tnya semula, takot salah dengar..tp if ade yg tau lg murah, sile la inform rakan2..hehehe

lady syaliz said...

rm 450 utk sepasang baju murah ok, ade je butik butik yang ada songket yang cantik. sila try letak kat badan, tgk cantik ke tak. =)