Monday, January 24, 2011

kahwin sebelum tamat belajar?

CM and i have been together since we were 18
at that time we just finished our SPM and were doing our preparatory course.
Percaya tak, saya dah mintak nak kawen mase saya umur 18 tahun, tapi of coz CM abaikan saya dan buat tak tahu sahaja,
Nothing was certain back then, dua2 tak masuk u pon lagi,
Come to think bout it, i cant believe the journey we have been through
Mase tu mungkin saya pikir ala... kawen je la,
Mungkin saya bukan jenis klua malam, pegi clubbing n merayap rayap, kerana ibu bapa saya amat tegas, so, saya rasa, ape beza kalau saya kawen pon, its not like im gonna miss my night life or anything. Memang saya jenis duduk rumah.

Kemudian, bile sudah terpisah masuk uni lain2 saya still merengek mintak nak kawen, walaupun tinggal di berlainan negara!
pada fikiran saya, dua dua akan saling memahami dan tidak akan menuntut mana mana pihak untuk menjalankan tanggungjawab sebagai suami isteri kerana kami seharusnya paham yang kami masih belajar. Sekali lagi, CM buat tidak tak tahu dengan permintaan saya.

sekarang saya sudah habis belajar (ya allah, rase bersyukur habes belajar tu tak dapat dibayangkan, legaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa). Barulah semua org sekurang kurangnya dengar permintaan saya nak kawin tu. Pertama kali CM berjumpa parents saya utk menyuarakan hasrat kami nak bernikah, adalah amat tak dirancang, semua terjadi secara sepontan di dalam kereta ketika CM nak hantar saya balik lepas kiteorg klua, saya tiba2 cakap, "i nak u jumpe parents i mintak kawen hari nie jugak", hahah bile pk macam perempuan gile pon ade. Tapi semua persiapan berjalan dengan perlahan lahan selepas saya sudah pasti pass final exam.

Baru2 ini ketika sesi minum kopi dengan teman sekerja, beliau menyatakan perancangannya untuk berkahwin dengan wanita pilihannya yang sedang belajar di tahun akhir. response saya- biasanya mak bapak nie kalau boleh nak anak perempuan sempurnakan dahulu pengajian mereka. Tiba2 baru saya faham, kenapa CM menolak, kenapa ibu bapa saya hanya gelak2 buat tak paham bile saya mintak kawen sebelum habis belajar.

Saya bilang pada kawan saya - aku nie, dari 18 tahun dah sibuk mintak nak kahwin, tapi sekarang, aku akan rase kesian dekat gf ko if ko kawen mase die final year. Dulu aku igt mungkin 2 2 akan paham masing2 ade commitment dengan belajar, jadi aku pikir, tak payah la aku jaga makan pakai die. Tapi bile aku bace blog blog org yang baru kawen, semua akan cakap perasaan tu akan berubah sebaik sahaja lepas lafaz nikah. ko akan ade rase sense of responsibility. Aku igt aku nie jenis sempoi jer, masing masing akan jaga diri sendiri (CM dan saya terikat dengan kerja yang sibuk, satu hari paling kurang kerja 12jam). Tapi sekarang aku dah jadi lain la, aku rase lepas kawen nanti, walaupun mungkin aku takde mase nak masak, aku tetap pastikan die makan, lantakla beli mamak ke, fast food ker. Adik2 kat rumah lapar pun aku pastikan dieorg tak lapar kalau mak bapak aku takde, inikan pulak husband.

Biarlah sekurang kurangnya habiskan dulu degree, untuk bekalan. Lagipun mungkin juga faktor umur, mase degree, kite biasenya di awal alam dewasa, keliru dengan byk perkara. Terperangkap dalam ketidakpastian yang membebankan- mampukah aku habis belaja, nanti nak kerja ape dan di mana, kerja pun belum, mana nak dapat duit. Kalau ketika sambung belaja, masa tu, kehidupan sudah lebih stabil.

saya respect habis pada sesiapa yang mampu kahwin mase sedang belajar. Bukan senang......

Wah, nampaknya saya sudah menukar pegangan saya dalam hal ini. Tapi ada satu sudut dalam hati saya, yang tetap akan kata- sayang, kalau u nikah dengan i masa i umur 18 tahun, akan akan terima apa yang u ada pada mase tu jer, tak payah baju glamer, takyah pelamin, nikah pun cukuplah. Tulah, sape suruh tak kawen dengan i mase tu? kan dah kene dende dgn duit hantaran, sebab sekarang u dah kerje!

No comments: