Sunday, February 6, 2011

pelamin kerawang


bile saya tgk gambar ini, saya memang jatuh hati!! (gambar diambil dari nazim zafri punye blog rasenyer)

konon konon habis tradisional la tu. Sebelum ini, memang dah ada nampak pelamin kerawang, tapi tidak pernah melekat di hati. Terus google pelamin kerawang.

hamek!!!!! memang jelas unsur kerawang

Ada satu sudut dalam hati saya yang mudah terpaut pada unsur unsur tradisional. Kalau boleh mmg nak selit selitkan unsur tradisional. Tapi saya tak dapat menidakkan keinginan saya untuk unsur2 romantik dan lembut. Ya, saya suka tradisional, tapi pada pengamatan saya, bila unsur tradisional mendominasi, saya rasa, akan nampak keras. Sebab kerawang kayu tu banyak sangat, n bunga2 segar kurang digunakan. Nanti kat gambar pun tak rase romantik, sebab background nampak keras... Saya sukakan effect lembut bilamana bunga2 segar dan kain yang lembut jadi background.

Rass deco selalu guna pelamin kerawang

tapi bile belek2 masih kurang melekat di hati. Lepas saya study gambar2 itu, saya sedar, saya kurang minat dengan pelamin kerawang yang empat segi. kerana saya kurang berkenan dengan bucu2 tu. Saya suke yang berbentuk kubah atau separa bulatan





gambar2 diambil dari sini

Pada saya, unsur kerawang sikit jer kat belakang kerusi tu dah cukup sebagai penyeri, macam gambar kat bawah nie. Saya rasa, satu sofa panjang lebih cantik, hehe, boleh duduk rapat2.


(nak curik kerusi n kerawang kat belakang saja ye)
cdt to http://nabies.fotopages.com/

mmg jatuh cinta habis dengan pelamin thejentayugallery. Nampak tak, unsur tradisional jelas(kerawang n songket), tapi still nampak lembut dan romantic, mugkin sebab dominasi warna putih dan effect yang diberikan oleh langsir. Pelamin ini menduduki tangga teratas di hati saya!

yang ni pulak dari rizalman (i love love love rizalman's deco, simple yet classy!!)
unsur kerawang tu sikit jer kat belakang kerusi, ditambah dengan ukiran awan larat
lepas tu letak kusyen banyak2.


gambar dari thepoetryofflowers

Kalau susah sgt nak dapat kerawang tu, suruh decorator susun bunga bagi bentuk macam nie pun ok. Perhatikan, bentuknya tak jauh beza.. separa bulatan.

selain pelamin kerawang nie, saya juga jatuh hati dengan pelamin roman, kalau ade mase, boleh study pelamin roman pulak. ta ta!!!

5 comments:

AnEs said...

hi dear..tema tradisional jugak ke?hihi..kalau ye same la kite!n pelamin-pelamin ne sume mmg cantek!

lady syaliz said...

i suke tradisional2 nie, memang nak feeling2 raja. tapi mungkin tak hardcore punye tradisional. nak ade fusion modern n classic. Tapi mencabar kan nak survey2, sebab tak ramai b2b yang buat. harap2 ramai yang buat, boleh share idea.

Misz Awin said...

hi dear.drop by ur blog while blogwalking.sungguh suka sebab wedding theme adalah sama :) mmg adore dgn pelamin2 ni.hope blh kongsi idea untuk wedding theme nnt :)

Alia said...

this is nice. thanks to you for the research. it helps me a lot thou. big hello to you! :)

lady syaliz said...

helllo miss azwin n the scribler!! glad that this post is helping u gals with ur wedding preps.