Wednesday, February 16, 2011

waktu nikah

ada 3 pilihan untuk majlis nikah
1) nikah masjid lepas asar, followed by jamuan dekat rumah
2)nikah masjid pagi followed by jamuan dekat rumah
3)nikah masjid pagi followed by jamuan dekat masjid

kalau boleh saya mahukan akad nikah dilakukan pada waktu malam...
saya berangan nak nikah saya macam fairy tales.... dan dipenuhi fairy lights.

ibu cadangkan majlis nikah dibuat di masjid selepas asar, followed by majlis makan2 dekat rumah lepas margrib. Kalau saya ikut cadangan ibu, saya akan dapat impian saya itu

but, there are a few things that i have to consider,
-makeup 2 kali-for akad n majlis makan since there is marghrib in between, orang yang makeup tu sanggup ker stay and tunggu untuk makeup i 2 kali, plus bayaran sure bertambah.
-kene spend on the decorations untuk rumah
-have to rent a place for husband's family to rest while waiting for the night to come
-takut family penat nak kemas rumah, and esok pagi bangun lambat pulak untuk reception kat dewan!!!!!!

Apa yang saya nampak, lebih masa, tenaga dan wang perlu diperuntukkan.

the most suitable time for akad is actually in the morning, since u dont have to clean your makeup untuk sembahyang untill zohor. Now im left with 2 other options-makan2 di masjid atau di rumah. I can save a lot if we hold the jamuan makan in the masjid. Tapi, kalau boleh nak jugak buat majlis dekat rumah, biar rumah tu berseri sikit, it wont feel like home unless important events in your life being done there.

haisy..... confusenyer.... itu belum lagi tiba tang masjid.

im torn between these 2 masjids, dua2 ade pros n cons


No comments: